به گزارش روابط عمومی پژوهشگاه مطالعات فرهنگی، اجتماعی و تمدنی در تاریخ ۲۰ فروردین ماه ۱۴۰۳ طی نشستی از ساعت ۹ تا ۱۱ با حضور مدیران و کارشناسان «پژوهشگاه مطالعات فرهنگی، اجتماعی و تمدنی» و «کانون پرورش فکری کودک و نوجوان» در محل پژوهشگاه، با حضور خانمها ایرانپاک، ذاکر و دکتر صنیع اجلال و آقایان: دکتر حسینی مقدم، دکتر خسروی، خدابنده و دکتر مرادی، برگزار و درباره چگونگی همکاری دو نهاد یاد شده در حوزه تخصصی هوش مصنوعی هماندیشی شد.
در ابتدا نشست آقای دکتر حسینی مقدم، مدیر میز تخصصی هوش مصنوعی پژوهشگاه، ضمن معرفی شرکت کنندگان در جلسه سوابق و اهداف تشکیل این نشست را بیان و تأکید کردند آینده نگری همزیستی مسالمت آمیز، سازنده و تعالی بخش نسل آینده کشور در رویارویی با هوش مصنوعی یکی از موضوعات مورد توافق دو نهاد است. ایشان در ادامه بیان کردند گسترش آگاهی عمومی از هوش مصنوعی یکی از مهمترین اهداف این میز تخصصی هوش مصنوعی پژوهشگاه است که میتوان با همکاری کانون در مسیر تحقق این هدف گام های بهتری برداشت.
در ادامه اعضای جلسه پس از هماندیشی و بیان دیدگاهها و نظریات خود مهمترین نکات و موضوعاتی که مطرح کردند به شرح زیر است:
- لزوم تعریف برنامههای دانشافزایی و مهارت افزایی خاص مخاطبان مختلف شامل: کارشناسان، مربیان کانون پرورش فکری کودک و نوجوان و نیز گروه سنی کودک و نوجوان مخاطب این کانون
- لزوم تولید محتوای روزآمدسازی شده برای فرهنگ سازی و آموزش نسل جدید به منظور رویارویی و هم زیستی با هوش مصنوعی
- لزوم ارتقای دانش و آگاهی گروه کودک و نوجوان درباره علوم و فناوریهای نوین از قبیل: فناوریهای نانو، زیستی، شناختی و هوش مصنوعی.
- لزوم توجه به عدالت و انصاف در ارائه خدمات فرهنگی کانون با استفاده از هوش مصنوعی به افراد صرف نظر از توانمندیهای جسمی و روحی و نیز تأکید بر توجه به تنوع در ذائقههای فرهنگی مخاطبان
- ضرورت انجام پژوهشهای علمی به منظور دریافت دقیقتر محتوای مورد نیاز برای آموزش در کانون با توجه به تحولات عصر هوش مصنوعی
- توجه به نقش هوش مصنوعی در تولید محتوای مناسب به شیوه ای دقیق تر، سریع تر و ارزان تر
- لزوم برگزاری کارگاهها و سمینارهای آگاهی بخش: کارگاهها، سمینارها و دورههای آموزشی منظم برای ارائه تجربه عملی و فرصتهای یادگیری برای یادگیرندگان و یاددهندگان و سایر ذینفعان از قبیل مادران و پدران نسل های آینده.. این رویدادها باید توسط کارشناسان هر دو مؤسسه هدایت می شود و طیفی از موضوعات از سواد اولیه هوش مصنوعی تا تکنیکهای پیشرفته یادگیری ماشین را پوشش می دهد.
- خدمات مشاوره که ناظر بر بهره گیری از تخصص ترکیبی محققان و دانشگاهیان و نمایندگان بخشهای دولتی و غیردولتی است. هدف این برنامه هدایت اجرای مسئولانه فناوریهای هوش مصنوعی در بخشهای مختلف جامعه است.
- لزوم توسعه منابع برخط و غیررسمی برای جذب مخاطبان بیشتر به منظور آگاهی از هوش مصنوعی
- ارتقای کانون به عنوان یک قطب و کانون آموزش به نسلهای آینده در حوزه هوش مصنوعی
- توجه به موضوع جانشین پروری در کانون با تکیه بر هوش مصنوعی
- لزوم ارتقای سواد هوش مصنوعی در گروه کودک و نوجوان و ارتقای دانش و مهارت آنها برای زیست در جهان مبتنی بر هوش مصنوعی با استفاده از ابزارهایی همچون قصه، داستان، نمایش و موسیقی
- لزوم نهادسازی در ساختار سازمانی کانون به منظور هدایت و رهبری هوش مصنوعی به شیوه ای منظم و ساختارمند
- توسعه کریکلوم آموزشی با رویکری آینده نگر و جامع مبتنی بر توجه به اقتضائات سرزمینی کشور و تنوع اقلیم و فرهنگ ها در حوزه هوش مصنوعی به شکلی چشم انداز، راهبردها، ابزارها و شیوه های ارزیابی تولید و عرضه محتوای آموزشی کانون را بتوان براساس آن مورد بررسی قرار داد.
- توجه به مدیریت دانش در توسعه برنامه آموزشی جامع به شکلی که هم مهارتهای فنی هوش مصنوعی و هم تأثیرات اجتماعی برنامههای هوش مصنوعی را شامل شود. این ابتکار ناظر بر آماده سازی نسل جدیدی از متخصصان آشنا به پیچیدگی های هوش مصنوعی است.
- لزوم توجه به مخاطرات نسل های آینده در رویارویی با هوش مصنوعی
با توجه به مذاکرات انجام شده مقرر شد چارچوب همکاری دو نهاد براساس یک تفاهم نامه با تأکید بر همکاری های آموزشی، پژوهشی و مشاوره ای در حوزه هوش مصنوعی تهیه شود. این همکاری پاسخی به نیاز روزافزون به رویکرد بین رشتهای و بین تخصصی به هوش مصنوعی است، با توجه به این که پیشرفتهای این فناوری باید با درک مفاهیم فرهنگی و اخلاقی همراه شود. در پایان تأکید شد هر دو مؤسسه می توانند از نقاط قوت خود برای ایجاد زیست بومی استفاده کنند که در آن مطالعه، آموزش و بکارگیری هوش مصنوعی با تکیه بر مسئولیت پذیری اجتماعی صورت گیرد.
دفعات مشاهده: 179 بار |
دفعات چاپ: 3 بار |
دفعات ارسال به دیگران: 0 بار |
0 نظر